Suiker, het zoete vergif deel 2



Minderen met suiker

In het eerste deel over suiker hebben we de gevaren van suiker besproken. Ik heb voor mijzelf een tijdje geleden besloten om drastisch te minderen met suiker. In dit artikel vertel ik over mijn ervaring en geef ik tips over suikervrij eten.


Er zijn twee manieren waarop je gezonder met suiker kan omgaan. Allereerst kan je minderen door minder suiker in de thee of koffie te doen en door gezond broodbeleg te kopen. Een tweede manier is door rigoureus te stoppen met het eten van suiker. Dit betekend dat je geen producten meer tot je neemt waar suiker in zit. Geen koekjes, frisdrank, soep uit blik, of welk product dan ook waar verborgen suiker in zit. Dit is niet makkelijk maar wel efficiƫnt.

Suikervrije dagen
Ik heb mijzelf twee suikervrije dagen per week opgelegd. De overige dagen houd ik uiteraard rekening met mijn suikergebruik en probeer ik ook zo min mogelijk tot mij te nemen. In het begin is het erg lastig om helemaal geen suiker te eten. Gelukkig zijn er op het internet genoeg suikervrije recepten te vinden.

Op mijn eerste suikervrije dag had ik behoorlijk last van bijverschijnselen. Ik merkte dat mijn lichaam aan het ‘afkicken’ was van alle zoetigheid. In het begin kunnen er dan ook ontwenningsverschijnselen optreden. Dit kan variĆ«ren van hoofdpijn, duizeligheid tot slapeloosheid, spierpijn en stemmingswisselingen. Persoonlijk voelde ik mij energieloos en een beetje licht in mijn hoofd. Kan je nagaan hoe zeer ons lichaam snakt naar suikers. Na een paar suikervrije dagen met bijwerkingen zal je snel merken dat je meer energie hebt en je beter voelt dan daarvoor.

Suikervrije tips
Suikervrij eten is wel een behoorlijke zoektocht. Wat eet ik wel, wat eet ik niet? Er zijn op het internet genoeg websites te vinden met lekkere, suikervrije recepten. Belangrijk is dat je het wel minimaal een hele dag volhoudt. Zodra je een klein beetje suiker tot je neemt vraagt je lichaam direct om meer.

Tips om te stoppen:
- Eet regelmatig.
- Vind lekker alternatieven.
- Mijd alle zoetigheid die je aan suiker doet denken.
- Zoek steun in je omgeving.

Enkele tips om je trek te stillen:
- Bakje suikervrije yoghurt met vezelrijk fruit.
- Gekookt eitje met peper en zout.
- Notenmix.
- Lekkere salade.

Geschreven door Anke.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar