Probioticum



Vorige week heb ik weer wat geleerd. Men zegt altijd: '70 % van de weerstand wordt bepaald in de darmen'. Dit heb ik de laatste paar weken goed gemerkt. Ik ben namelijk al een paar weken grieperig en het gaat maar langzaam over. Ik snapte eigenlijk niet waarom ik grieperig kon worden, sinds ik redelijk gezond eet en goede supplementen neem.

Normaal gesproken zorgt een goede en gevarieerde voeding ervoor dat je
darmflora en daarmee je weerstand gezond blijft. Enerzijds door voor de goede bacteriën een goede omgeving en voedingsbodem te creëren zodat ze sterker kunnen groeien dan de ongunstige, anderzijds door gunstige bacteriën in te nemen. Maar bijvoorbeeld slechte voeding en stress kunnen ervoor zorgen dat je weerstand minder wordt en dit is bij mij de laatste paar weken gebeurd. Ik heb wel gezond gegeten, maar niet genoeg en onregelmatig. Dit had ik volgens mij kunnen voorkomen door of voldoende gezond te eten of mijn weerstand te verstevigen door probioticum te nemen. Een probioticum verbetert de darmflora en hiermee de weerstand en bevat goede bacteriën.

De consumentenbond heeft in 2001 en 2006 een groot aantal commercieel verkrijgbare probiotische producten (zowel zuivel als preparaten) onderzocht op de aanwezigheid van levende bacteriën. Slechts enkele producten bevatten voldoende levende bacteriën en dit waren voornamelijk de zuivelproducten: Yakult, Actimel, Vifit en Biotic en een paar preparaten van Orthica.

Als je last hebt van
een opgeblazen gevoel, winderigheid en een slechte stoelgang dan kan het heel goed liggen aan een verstoorde darmflora en dan is een probioticum misschien wel een goede oplossing.

Bron: natuurlijk-welzijn.org en nl.wikipedia.org/wiki/probioticum.

Het is trouwens altijd een goed idee om niet zomaar alles over te nemen, omdat dit op internet staat. Als je iets niet zeker weet, kun je altijd je huisarts bellen.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar