Magnesium




Magnesium is één van de meest belangrijke mineralen in het menselijk lichaam en essentieel voor een goede gezondheid. Het is een kritische factor voor meer dan 350 essentiële biochemische reacties in het lichaam zoals de spijsvertering, energieproductie, het functioneren van de spieren, botvorming, aanmaken van nieuwe cellen, activeren van B vitaminen, ontspanning van de spieren en het helpt ook bij het goed functioneren van het hart, de nieren, de bijnieren, de hersenen en ons zenuwstelsel.


Naar mijn mening is magnesium een van de belangrijkste supplementen die je kunt nemen. Waarom denk ik dit? De benodigde hoeveelheid magnesium per dag is ongeveer 350mg volgens de Gezondheidsraad. Het probleem hiermee is dat deze hoeveelheid erg moeilijk uit je voeding te halen is (alhoewel het in veel voedingsmiddelen zit). Een groot deel van de Nederlanders hebben volgens mij ook een tekort aan magnesium sinds een magnesium tekort veel voorkomt in Nederland.

Magnesium wordt ook het 'anti-stress' mineraal genoemd. Dit komt doordat je lichaam in stressperioden meer magnesium gaat gebruiken. Hierdoor heeft je lichaam een verhoogde behoefte aan magnesium. Als je veel stress hebt, zou magnesium een hele goede optie kunnen zijn.

Een magnesium tekort kan zorgen voor een energieloos gevoel, vermoeidheid, zwakheid, slapeloosheid, zwakke botten, spierspanningen, hartritmestoornissen, hoofdpijn, prikkelbaarheid en nervositeit.

Magnesium is te vinden in volkoren brood, groene groentes, bananen, noten en in pure chocolade! Veel mensen weten dit niet, maar de cacoa in pure chocolade is een van rijkste bronnen van magnesium.

Mijn eigen ervaring met magnesium is dat ik beter slaap en ik mijn dromen veel beter kan onthouden. Verder had ik als ik ging slapen vaak last van rusteloze benen. Tegenwoordig heb ik hier geen last meer van. De beste vorm van magnesium is magnesium citraat of malate. Veel winkels in Nederland verkopen de oxide vorm, wat eigenlijk goedkope rotzooi is. Als je denkt dat je te weinig magnesium binnen krijgt kun je dit overleggen met je huisarts.

Ik hoop dat je inziet dat magnesium erg belangrijk voor jezelf is en dat het essentieel is dat je voldoende hiervan binnen krijgt.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar