Vezels




Voedingsvezels zijn erg belangrijk voor de gezondheid. Het helpt niet alleen tegen overgewicht, het zorgt ook voor een goede darmwerking, bescherming tegen hart- en vaatziekten en het kan beschermen tegen diabetes door het controleren van de bloedsuikerspiegel.

Uit onderzoek blijkt dat 70% van de Nederlanders nauwelijk weet wat vezelrijke producten zijn. Uit het Nationale Vezelonderzoek blijft tevens dat Nederlanders weinig weten van de positieve effecten van vezels. Het gaat volgens het Voedingscentrum nog iets verder. Volgens het Voedingscentrum blijkt dat 90% van de Nederlanders zelfs te weinig vezels eten!

Volgens Wikipedia zijn vezels vooral te vinden in volkorenproducten, peulvruchten, groenten en fruit. De aanbevolgen dagelijkse hoeveelheid bedraaagt ongeveer 30 gram.

Zelf neem ik psyllium husk (goedkope, hoge kwaliteit vezels) als ik slecht eet op een dag. Ik merk vooral meer energie, ik voel me beter in het algemeen, een rustige maag en ik heb weinig "hongermomenten" (door stabilisatie bloedsuiker).

Een goed idee om eens te letten op de hoeveelheid vezels die je dagelijks binnen krijgt.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar